Tuesday, June 19, 2012

Kata-kata Hikmah

Selamat petang sahabat-sahabat yang dikasihi...

Bile mengingatkan hari-hari yang kita lalui ni kadang-kadang membuatkan kite lebih menjadi seorang yang tabah dlm menjalani kehidupan sehari-hari.Boleh dikatakan life kita hanya dengan kawan-kawan dan orang-orang yang dikasihi di samping kita.Merekalah yang memberikan semangat dan kebahagiaan dalam kehidupan kita yang mana kita kadang-kadang berperang dengan masalah dan emosi yang menyelubungi diri.

Di sini mak jenab ingin berkongsi dengan u oll's sedikit kata-kata hikmat yang sedikit sebanyak boleh memberikan motivasi untuk i oll's yang kadang-kadang dah takde motivasi ni.Ni pun mak jenab korek dari rakan blog anizyn.






1. Setiap perkara ada gantinya,setiap perlakuan ada ganjarannya.Setiap kejadian ada hikmah di sebalik kejadiannya.
I'oll's redho atas ape saje kejadian yg pahit manis dlm kehidupan ini.Hanya Allah yang mampu membalasnya.

2. Tiada jalan singkat untuk kita sampai ke sesuatu destinasi yang sememangnya jauh.Perjalanan tetap melibatkan langkah demi langkah dan tingkat demi tingkat.
Bile memikirkan hari-hari yg mendatang,bilela nak jadi kayo..tapi dari sudut lain,bersyukur dengan ape yang ade sbb rezeki ade di mane2.

3. Orang yang gagal adalah orang yang tak mampu untuk mengurus masalah.Hanya manusia yang mampu mengurus masalah saje yang boleh berjaya.
Adakah i oll's orang yang tertewas?Susah nak cakap sbb ade juga masalah yang tak boleh diselesaikan tapi hanyalah dengan meminta petunjuk dari Yang Maha Esa adalah jalan terbaik.

4. Belajar daripada pengalaman adalah guru yang paling baik.Jatuh pada lubang yang sama adalah suatu kebodohan.
Sesungguhnya pengalaman itu mengajar erti kesabaran.

5. Baik kaya adalah kaya hati,sebaik-baik bekal adalah takwa,seburuk-buruk buta adalah buta hati dan sebesar-besar dosa adalah berdusta.
OMK...insaf kejap i oll's.

6. Sebelum mencela pasangan hidupmu,bayangkan mereka yang masih menghiba untuk dikurnia jodoh.
Ramai lagi yg tak kawin,termasukla i oll's.Huk..huk..

7. Berani berkorban dan berubah,kejayaan adalah ganjarannya.
Berubah ke arah kebaikan...amin,..

8. Kesihatan yang hilang boleh diperolehi dengan ubat-ubatan yang baik,tetapi masa yang hilang akan terus hilang selamanya.
Masa itu emas...



Akhir kata jadikan hari ini lebih baik dari hari esok moge-moge kita mendapat Hidayah Daripadanya agar menjadi insan yang lebih baik.Setiap kesedihan itu ada penawarnya dan setiap kebaikan itu akan mendapat balasan yang baik dari Yang Maha Esa.








6 comments:

  1. tq kak, sungguh berguna kata2 hikmah itu...:)

    ReplyDelete
  2. wah sangat mengusik jiwa kacau macam iols ni huhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. He2...i oll's lak jiwa sendu.kihkihgkih..

      Delete
  3. thanks cik rossa, daku amat membutuhkan kata2 semangat...touching mak tau! dahla tgh serabut nih..mekasihla uols..tapi dalam iols bertekun menghabiskan bait2 ayat di atas, tuh, tengah baik punyer feeling2 insap tetibe ada jugak kata2mu yg mencuit hati, mengekek juga iols, very the ajinomoto tau...hik3..
    apapun, pengalamanlah yang mengajar kita tentang apa namanya hidup..`jangan berputus asa sahabatku, Allah pasti merencanakan yg baik buat hambaNya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. He2...came2...Hahaha..ayat2 i oll's yg pepeling tgh berangan jadi penulisan yg sendan ini.Insyaallah...moge2 semangat kita tidak luntur.

      Delete