Thursday, July 19, 2012

Dah Nak Puase...

Assalamualaikum...




Selamat pagi untuk yang dicintai dan yang mencintai selalu...Dah nak puase kite yek.Bilela agak2 tu.Esok atau lusa..nantikan jawapannye kat tv mlm ni sempena pengumuman puase.Tak sabar rasenye nak tau..Untuk mak2 kat dapo tu dah tentunye nak menyediakan masakan2 untuk sahur ngan berbuka.Paling tidak pun leh pegi bazaar ramadan kat mane2 yang ade.




Tentang bab menu nak sahur tu selalunye mane yang dan je buat.Takpun i oll's makan je kurma atau roti untuk alas perut.Kalau sempat masak,dah tentu panaskan aje lauk semalam takpun goreng telur je.hehehe...Kat sini i oll's nak selitkan antara TOP 5 menu sahur paling fofular...

MEE SEGERA

Ini adalah menu paling popular terutamanya di kalangan orang bujang lah tetapi ia juga popular dalam kalangan mereka yang dah bekeluarga kerana anak-anak banyak yang lebih berselera makan mee segera tak kiralah Maggi ke, Cintan, Mee Sedaap ke. Yang penting mee segera yang sedap di makan dan juga cepat pula di masak.







NASI LAUK SEMALAM


Yang ni pun best jugak, masa berbuka beli dekat Bazar Ramadhan dengan agak banyak pulak tu. Habis berbuka, dah banyak lauk yang lebih, biasanya emak atau keluarga akan simpan lauk berkenaan untuk dipanaskan semula bila waktu bersahur menjelang kira-kira pukul 5 pagi. Sama-samalah menikmati nasi berlauk semalam.





KUIH MUIH

Ini pun mungkin kes sama apabila banyak kuih yang dibeli di Bazar Ramadhan tak dapat dihabiskan ketika berbuka. Dengan mata yang mengantuk dan mamai serta ditambah rasa malas nak masak nasi dan lauk, jalan mudah makan sahaja sahur dengan kuih yang berbaki sementara menunggu tibanya waktu Imsak. Simple tetapi boleh jugak mengalas perut yang lapar.





AIR PUTIH DAN KURMA


I
Ini kira golongan orang paling malas lah bangun sahur. Mungkin juga mereka ni bersahur agak awal dalam pukul 12.30 malam, kemudian pegi makan kat kedai ke. Kemudian masing-masing bangun pukul 5 pagi untuk minum air suam sahaja. Jadilah kan.. dapat pahala sunat bersahur pun jadilah.




BISKUT


Yang ni jadi paling last sebab kira memerlukan tenaga sikit lah nak dapatkan. Maksudnya biskut tu kena di beli tak kisahlah chipsmore ke, biskut lemak ke atau apa-apa sahaja, Apa pun, Alhamdulillah sebab dapat bersahur kan??




Harap-harapnye leh le bangun sahur dan jangan makan berat2 mase berbuka.Yang penting esoknye leh rase cergas dan tk letih.Jangan lupe bersolat terawikh untuk mendapat keberkatan di bulan puasa ini.






Akhir kata,selamat berpuasa kepada kengkawan semua dan jadikan bulan puasa ini untuk melakukan banyak amal ibadat dan bersedekah.Semoga kita mendapat pahala di samping amalan yg kita lakukan...
















29 comments:

  1. semua menu sahur yang gedevas dan yang paling kebabom adalah tapau lauk-pauk untuk sahur tapi tak terbangun sahur.......wawawawa nanges!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu ahkak ni memang wassalam le jwbnye...klu tk bangun tu telan air liur je le..Hwa..nak kene beli jam loceng kat dataran merdeka tu ke?hehehe...

      Delete
    2. eeeeee air liur ye?????ermmmmm tapi yg dah basi meleleh kat bantal tu jgn hirup pulak tau....

      jam loceng????!!!!!maybe untuk cik rossa kene amik yg kat dataran merdeka dan plus-plus kat mane dataran lain yg ada jam loceng....konfom bangun!!!! jangan marah!

      Delete
    3. ahahaha..apo nih air liiur basyi bagai ish2 usyukkk taw!tak yah nak hirup sangat..biarkan jela iar liur tu melakar peta di bantal2 bucuk uols tuh pastu uols gigih duk tekup2 muke dan landing semahunya kat bantal tu!pastu wak2 tanyer bakpe naik jerawat dan anasir2 luar neh wkakkaa..larikkk

      Delete
    4. ahahha typo error hampun! air lah

      Delete
    5. eeeeeee tolong hentikan komen-komen bucuk kerna kepala hotak mak asyik imejin jek!

      Delete
    6. ahahaha...tuhla tt sila jirus kembali segla kata-kati-katuyang bucuk2berulamcemar itu bagi menjernihkan kembali rumah tt yang makin mencanak nih!

      Delete
  2. ahaha..tak menahan baca captions2 kat setiap gambo tuh! yang mee segera tu cam terkono plak ahaha, yang lauk2 tapau tu lagi tak boleh blah ahaha silakan mghadap lauk semlam wkakaka...apapun mekasih cik rossa, selamat berpuasa uols, selamat menunaikan ibadah...thanks for sharing uols muahhh ouch

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayoyo...mak jenab nak gelak nih..kakaka...hrp hilang karbo bergedel mak jenab ni...kihkihkih...

      Delete
    2. ahahaha aperrr begedil>kiter tahu bergedil kentang dgn daging jerk! oooh rupanyer ader juger begedillemaklenyak yer!

      Delete
    3. Gie : Kihkihkih...air liur yg suci murni tau..yg bukan peta dunia tu..he22...

      Delete
    4. bergedelbambam pon ade gak..hihihihi

      Delete
    5. karbo bergedel!!!!what??? dah le karbo, pastu bergedel lagi...tu pun karbo tau....wakakakak

      Delete
    6. Sis. Art : Kakaka...jerawat she oll's tu mesti dah hilang klu kene air liur tu.hahaha...

      Delete
    7. yucks...euwwwww.choiiiii...mana ader air liur suci! tt tak abis2 dgn air liurnyer..mohtip?ahhaha

      Delete
    8. Cik shomel :Allu..wa..cik comel..welcome to the club mak2 karbo ni..omg u oll's..memang bambam la bergedel ni.leh goreng lagi.he2..

      Delete
    9. ahahha...mokcikkarbogedevas junior akhirnya berjaya memunculkan diri sambil2 menguap dan penat katup mulut beliau sebab ngantuk tapi telah dihalangi oleh karbo2gedevas senior! wah dengan ayat pertama sheols bergedel bambam! ahahaha...penyakit mencaras nampaknyer makin berleluasa!

      Delete
    10. airliur sape yg bleh wat ubat hlang jerawat, makcik karbo no. brape...blh iols order....hihihi

      Delete
    11. Sis art : ouch..kakaka...

      Delete
    12. cik rossa} ahhaha korang ingat aper? nak order2! sabar jela haku..abeslah benang nih!

      Delete
    13. Pengsan mak jenab...nak melayan tetamu undangan hari ini...

      Delete
    14. oooh cik shomel semakin gedebang!

      Delete
    15. mencik!!!!!!masih ada kaitan ke jerawat dengan air liur basyi? eeeeee uwek....muntah mak tau!

      Delete
    16. ahahaha cian tt kan?ohbydewei, tt tu tuan tanah atau rumah akah3..bawak2lah gi bancuh air ribena ke?fresh oren ko?jangan cuba2 nak letak air liur pulak yer!

      Delete
    17. Tuan rumah nak larik dolu....

      Delete
    18. ala nak larik dah???????air ribena mane?

      Delete
    19. semenjak TT laarikkkk.....dia tak fulang2 kembali....nanges

      Delete
    20. Haip... tt kembali...ihkihkih...air ribena tu kat dlm lemari belakang i oll's ade..eh,rasenye u oll's punye air ribena tu..heheh..

      Delete
    21. ribena???air gula adalah...manis sgt

      Delete