Thursday, February 7, 2013

Macaroni goreng daging

Salam u oll's...

Nak masak ape yek?Tibe2 kerajinan menepis kemalasan mlm td.Nak masak nasi,bosan pulak hari2 nasi je kan.Ape kate cube western pulak.I oll's teringat nak try masak macaroni goreng sbb macaroni tu dah lame beli tp tk bermasak.So this is the time to goreng menggoreng..Nak resipi sekali pun ade klu sesiape yg berminat nak masak.


Ni lah ropenye setelah digoreng.Nak cube?Resipinye leh tgk kat bawah.

Bahan-bahannye:

Macaroni               setengah bungkus
Bawang merah       2 biji (di potong dadu)
Bawang putih         3 biji (di potong dadu)
Lobak                    setengah biji (dihiris halus panjang2)
Daging cincang       setengah bungkus
Fish cake               ikut suka banyak mane(dihiris kecil2)
Cili boh                  1 bekas kecil
Telur                      1 biji
cube ikan bilis         1 cube
garam                     secukup rase
olive oil                   sedikit sahaja

Cara-cara:

Rebuskan dahulu macaroni dlm periuk.Letakkan sedikit olive oil agar tidak melekat.
Tumiskan bawang merah,putih sampai naik bau.Masukkan daging cincang dan masak smpai lembut.
Masukkan cili boh.Tumis smpai masak.Letakkan sedikit air supaya tidak kering sangat.Masukkan cube ikan bilis,telur,fish cake dan lobak.Goreng sampai sebati.
Lastly barulah masukkan macaroni yg dah rebus tu serta serta sedikit garam sebagai perasa.

Boleh dimakan bersama sambal ikan bilis klu nak pedas.

Selamat mencuba...






4 comments:

  1. waduh2 cik rossa, enak sekali kelihatannya, bisa dihantar ke cyber ngak?uols, mekasih atas jasa baktimu...bikin iols tambah sayang aja ni kih3...rajinnya uols...boleh import uols ke shah alam tak?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe...eh,u oll's bersiaran di cyber kah?Bertemu kite di alam maya.kihkihkih..boleh aja,nanti i oll's poskan di sana.he2..

      Delete
  2. ewah2...eh4wah kenyang perut suka hati setelah melantak bekal rossa...alhamdulillah konyang perut lebar nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wehehe...mekasih sudi makan.Rasenye menepati piawaian tak?Hhehe..i oll's buat sempoi je tu.

      Delete