Monday, March 4, 2013

Mulakan pagi anda dengan senaman

Assalamualaikum...

Selamat pagi readers...

Hari ni as usual every morning kita akan bergerak dari rumah untuk ke tempat kerja.Kengkadang nak pergi kerja tu rase berat sangat badan ni.Letih lesu dan tidak bermaya.Mungkinkah body ini tidak berupaya nak menampung lelemok yg tersimpan atau tiada kuasa enjin untuk menggerakkannya.Macam kereta jugak kan nak kene diservis kalau dah sampai waktunye.So,klu nak rase cergas dan bertenaga di pagi hari kite kenelah bersenam walaupun sekejap tapi effectnye amat bagus untuk body kita.Kat sini i oll's selitkan review berkaitan senaman yg i oll's dapat dari hmetro.Moge dapat menjadi panduan untuk menjalani kehidupan yang lebih sihat selepas ini.

Kepercayaan: Cuba bersenam, tetapi tiada guna kerana penuaan tidak dapat dielakkan.

Hakikat:
 Memang proses penuaan tidak dapat dielakkan. Penuaan sudah berlaku sebaik kita dilahirkan, tetapi bukan bermakna ia tidak berguna. Bersenam penting untuk mengekal-kan kesihatan supaya kita boleh menikmati kehidupan hari tua yang sejahtera. Tua bukan bermakna kita tidak boleh bersenam kerana ada warga emas yang berusia lebih 60 atau 70 tahun masih boleh menyertai maraton.

Kesan bersenam bukan pada kesihatan fizikal saja, ia juga boleh merangsang daya ingatan dan mencegah daripada masalah nya-nyuk. Ia juga membantu kita mengekalkan kemampuan berdikari, tidak perlu bergantung kepada orang lain terutama ahli keluarga dan membolehkan kita melakukan aktiviti kegemaran. Inilah sebabnya senaman itu perlu dijadikan satu gaya hidup kita.


Kepercayaan: Senaman tidak sesuai untuk semua orang terutama yang sudah tua, dikhuatiri terjatuh dan mungkin patah tulang.

Hakikat:
 Senaman adalah cara untuk mengurang-kan risiko terjatuh kerana ia membantu membina kekuatan, meningkatkan keseimbangan badan dan kelincahan. 

Senaman seperti tai chi adalah contoh senaman yang sangat berguna untuk memperbaiki keseimba-ngan badan. Masalah tulang lemah dan reput (osteoporosis) juga boleh dikurangkan risikonya dengan bersenam secara teratur dan menjaga pemakanan.


Kepercayaan: Saya sakit, saya tidak boleh bersenam.

Hakikat:
 Dalam sesete-ngah keadaan kita memang disarankan untuk berehat seperti ketika demam. Namun, secara umumnya semua doktor menasihatkan pesakit mereka supaya bersenam mengikut kemampuan, hatta mereka yang baru menjalani pembedahan termasuk pembedahan jantung. 

Banyak pesakit kronik juga disarankan supaya bersenam. Bersenam adalah antara ‘ubat’ penting untuk banyak jenis penyakit kronik termasuk kencing manis, tekanan darah tinggi, paras kolesterol tinggi, sakit jantung dan artritis.

Bagaimanapun berbincanglah dengan doktor terlebih dulu mengenai kesesuaian jenis senaman yang anda rancang untuk belajar cara selamat melakukan-nya. 


Kepercayaan: Saya bimbang dapat serangan jantung ketika bersenam.

Hakikat:
 Memang ada orang yang mendapat serangan jantung ketika bersenam. Bagaimanapun, kita perlu ingat, serangan jantung boleh berlaku bila-bila masa termasuk ketika tidur. Namun, manfaat kesihatan daripada bersenam itu jauh lebih tinggi berbanding risikonya. 

Malah, orang yang tidak pernah atau jarang-jarang bersenam mempunyai risiko lebih tinggi mengalami serangan jantung berbanding individu yang aktif.


Kepercayaan: Senaman akan menyebabkan sendi saya sakit.

Hakikat:
 Orang yang mengalami masalah sakit sendi (artritis) sangat digalakkan untuk bersenam mengikut kemampuan masing-masing. 

Menurut jurupulih kerja, Charlie Tan, bersenam perlu dianggap sebahagian daripada ubat wajib pada pesakit artritis kerana ia syarat wajib untuk mengelakkan sendi daripada kehilangan fungsinya. Lebih banyak anda bergerak, otot dan sendi akan menjadi lebih kuat. 

Bagaimanapun anda perlu ‘menghormati’ sendi anda. Jika rasa terlalu sakit, berehatlah dan pergilah berjumpa doktor. Belajarlah kaedah senaman bersesuaian dengan masalah anda.


Kepercayaan: Saya terlalu letih atau lemah untuk bersenam.

Hakikat:
 Orang yang baru menjalani pembedahan atau baik daripada penyakit memang berasa lemah walaupun untuk berjalan. Bagi pesakit jantung contohnya, mereka disaran untuk ba-ngun dan berjalan perlahan-lahan sebaik berada di wad biasa. 

Doktor bukan mahu menyeksa kita sebaliknya mereka mahu pesakit cepat sembuh. Kalau rasa lemah, cubalah berjalan di keliling katil saja, beberapa kali sehari. Pada hari kedua, berjalan jauh sedikit, mungkin sekitar kawasan wad. Bersenam, walaupun perlahan akan merangsang proses penyembuhan. 

Bagi mereka yang berasa ‘tidak bertenaga’ apabila sampai di rumah dari tempat kerja, cubalah luangkan masa untuk bersenam. Buat senaman ringan di dalam rumah seperti menari, turun naik tangga atau berjalan setempat sehingga berpeluh (dalam 15 hingga 20 minit). Anda akan rasa lebih bertenaga selepas bersenam. Malah, emosi juga akan bertambah baik.


Kepercayaan: Saya sudah berumur dan tidak pernah bersenam, jadi sudah terlewat untuk melakukannya. 

Hakikat:
 Tiada umur yang dikatakan terlalu lewat untuk mula bersenam, hatta anda sudah memasuki umur emas. Bersenam mengikut kemampuan boleh membantu menguatkan kekuatan otot. 

Semakin kita berusia, semakin banyak risiko pe-nyakit yang menunggu. Jadikanlah senaman sebagai ‘makanan’ harian untuk mengembalikan kesihatan. Bahkan jika kita sudah ada penyakit pun, banyak kajian menunjukkan bersenam boleh membantu kita mengawal penyakit dengan lebih baik.


Kepercayaan: Wanita tidak sepatutnya lakukan senaman angkat bebanan, nanti badan berketul-ketul.

Hakikat:
 Senaman me-ngangkat bebanan yang dilakukan secara sederhana tidak akan membuatkan badan wanita jadi seperti ahli sukan bina badan. Bukan mudah untuk mempunyai badan begitu kerana perjalanan untuk sampai ke tahap itu amat payah. 

Pembentukan otot pada lelaki berlaku lebih cepat kerana mereka mempunyai hormon testosteron. Jika wanita mahukan badan berketul seperti lelaki, mereka perlulah mengambil hormon testosteron (hormon yang memberikan ciri lelaki) yang banyak.

Bagi kita yang bersenam pada kadar sederhana, tidak perlu takut untuk melakukan senaman mengangkat bebanan. Senaman angkat berat penting untuk me-ngurangkan paras lemak dalam badan, meningkat-kan jisim otot dan membakar kalori dengan lebih cepat serta berkesan. 


Kepercayaan: Jika sudah kurus dan tiada masalah berat badan berlebihan, tidak perlu bersenam.

Hakikat:
 Satu perkara yang perlu kita fahami ialah kurus bukan bererti sihat. Di sekeliling kita berapa ramai orang kurus yang sakit? Mung-kin ramai tidak sedar bahawa orang kurus juga boleh mempunyai paras lemak badan yang tinggi. 

Menurut penyelidik di Klinik Mayo, lebih daripada separuh golongan dewasa dengan berat badan normal termasuk dalam kategori ini, mempunyai lebih 30 peratus lemak badan bagi wanita dan 20 peratus bagi lelaki. 

Kandungan lemak badan yang tinggi meletakkan orang kurus sama kedudukannya dengan risiko individu gemuk (obes) untuk mendapat penyakit kencing manis.

Tujuan bersenam bukan sekadar menurunkan berat badan, tetapi ia mempu-nyai banyak kebaikan lain. Antara manfaat lain bersenam ialah ia boleh membantu mengembalikan tekanan darah ke paras normal, memudahkan kawalan penyakit, mening-katkan kecergasan, mengurangkan rasa letih dan membuatkan kita rasa tenang.


Kepercayaan: Tidak berguna bersenam jika berat badan tidak berkurang.

Hakikat:
 Seperti dijelaskan di atas, bersenam bukan untuk menurunkan berat badan semata-mata. Bagi mereka yang mahu menurunkan berat badan, perlu ada tiga perkara pokok iaitu kesungguhan, mengurang-kan pengambilan makanan dan meningkatkan pergerakan (aktiviti fizikal). 

Janganlah dua tiga hari bersenam sudah mengharapkan berat badan turun satu atau dua kilogram. Berat badan bertambah perlahan-lahan, penurunannya juga perlulah mengambil masa. 


Kepercayaan: Kita boleh lakukan senaman khusus untuk membuatkan bentuk anggota tertentu jadi cantik.

Hakikat:
 Ini kepercayaan karut yang akan melunturkan semangat seseorang untuk terus bersenam selepas mendapati tiada perubahan pada anggota tertentu seperti diharapkan. 

Tidak usahlah habiskan tenaga buat satu perkara yang tidak mendatangkan faedah. Senaman secara teratur dan berterusan akan memberikan hasil yang kita idamkan termasuk banyak perkara baik lain yang tidak kita sedari. 


Kepercayaan: Kalau saya sudah bersenam 30 hingga 45 minit, saya boleh buat atau makan apa saja.

Hakikat:
 Bersenam bukan tiket untuk kita mengamalkan pemakanan sesuka hati. Malah, ia juga bukan laluan yang membolehkan mengamalkan gaya hidup ‘malas bergerak’ pada kebanyakan hari. 

Kajian yang dilakukan Persatuan Kanser Amerika ke atas 123,000 orang sihat mendapati wanita yang duduk selama enam jam sehari mempunyai kebarangkalian 40 peratus mati cepat berbanding kumpulan yang banyak bergerak.


Kepercayaan: Bersenam di gimnasium lebih baik.

Hakikat:
 Tidak kira di mana pun anda bersenam, semuanya memberikan manfaat dan meningkat-kan tahap kesihatan. Kita tidak perlu berbelanja besar untuk sihat. Jangan cemburu pada orang yang mampu menjadi keahlian pada mana-mana gimnasium berprestij kerana anda boleh mendapat kesan sama dengan bersenam di taman rekreasi. 

Banyak taman rekreasi di negara kita dilengkapi dengan peralatan yang lebih kurang sama dengan di gimnasium dan boleh digunakan secara percuma.


Kepercayaan: Senaman boleh menukar lemak kepada otot.

Hakikat:
 Tidak kira senaman apa yang anda lakukan, ia tidak boleh menukar lemak kepada otot. Sel lemak tidak akan bertukar kepada sel otot atau sebaliknya. Ia adalah dua tisu yang berbeza, kata Ketua Program Sains Senaman di Kolej Quincy, Massachusetts, Amerika Syarikat, Dr Wayne Westcott.

Kita menjadi gemuk apabila sel lemak dipenuhi dengan lemak. Seseorang yang gemuk mempunyai jumlah sel lemak yang lebih banyak berbanding orang kurus. Bersenam boleh mengurangkan kandungan lemak di dalam sel lemak dan menambah saiz sel otot kita.


Kepercayaan: Saya tiada masa untuk bersenam.

Hakikat:
 Berhentilah menggunakan alasan lapuk ini. Apa yang badan perlukan hanyalah 20 hingga 30 minit sehari daripada 24 jam yang diberikan pada kita. Tidak perlu lakukan dalam satu sesi, boleh pecahkan kepada tiga sesi, 10 minit satu sesi. Contohnya 10 minit berjalan cepat pada waktu pagi dan 20 minit bermain badminton, berbasikal atau menari pada waktu petang - hak badan kita sudah tertunai!

Untuk menyemarakkan semangat, ajak ahli keluarga misalnya pasangan dan anak-anak untuk bersenam bersama. Sesi senaman akan jadi lebih meriah dan menyeronokkan.

Sumber: hmetro.com.my

12 comments:

  1. Bersenamlah untuk kesihatan.... =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye betul tu..jom bersenam...he2..

      Delete
    2. Percaya atau tidak, sebenarnye 30 minit senaman 3 kali semnggu tu mmg cukup untuk turun berat badan. I ni antara living proof mmg theory tu betul. hehe. i ckp ni, sbb ramai yg rse benda tu mcm tipu, rse mcm tk turun pun. tp sebnarnnye turun je. cum jgn giveup. Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

      >>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

      Delete
  2. bilo den start senam nih, lamo dah tak sonam2 ni....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Samo la kito..makin bolatla jawabnye..he2..

      Delete
  3. hehe.. xsempat nak senam.. jalan 5 tapak sampai kat kereta.. huhuhu.. sebab tu makin hari anis makin bolattt!! huhuhu

    xoxo anis

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kite pun same gak anis.hari2 keje pun duduk je.memang rase tk sihat dah ni.

      Delete
  4. rindu sesi bersenam pepagi dgn uols semua kih3...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe....rindu sgt kan.teringt lagu yg selalu u oll's pasang tu..:)

      Delete
  5. Hai. :) Salam perkenalan. Mari join sini. ^^

    http://meyrajohn.blogspot.com/p/jointhiscontest.html

    Untuk tingkatkan pageview, followers and traffic korang meningkat hingga tahap AWESOME!!

    http://meyrajohn.blogspot.com/2013/03/segment-lick-exchange-affie-by.html

    Thanks dear!!

    ReplyDelete
  6. singgah sini,jom g bersenam petang ni hehe :)

    ReplyDelete